Sunday, April 27, 2008

توهین به فرهنگ و زبان بلوچ در جشنواره فروردین امسال در چابهار

چندی پیش در جشنواره ایی که از 1 تا 13 فروردین 1387جهت جذب گردشگران در بندر آزاد چابهار برگزار گردید, مسئولان برگزار کننده حتی یکنفر از هنرمندان بلوچ را دعوت نکرده بودند
مهمانان محلی روز شماری میکنند که شاید در روزهای آینده و یا درروزهای آخر جشنواره از هنرمندان بلوچ برای هنرنمای دعوت عمل خواهد آمد. اما روند عدم استفاده از هنرمندان بلوچ تا روز آخر ادامه مییابد.
در آخرین روز جشنواره یکی از هنرمندان بومی منطقه بنام "اسحاق بلوچ" به مسئول برگزار کننده جشنوازه آقای " امان الهی " که فردی غیربومی میباشد , اعتراض می کند که چرا در جشنواره ایی که به اسم معرفی و شناساندن فرهنگ وهنر منطقه هزینه یابی شده است و در بلوچستان اجرا میگردد از هنرمندان آن دعوت نشده است؟ در پاسخ آقای امان الهی می گوید : فرهنگ بلوچ تکراریست و جایگاه مردمی ندارد !!
"س.س" اضافه میکند که , مسئولین جشنواره برای مخدوش و بی اعتبار کردن کردن فرهنگ بلوچ در حضور مهمانهای که اکثرا از شهرستانهای دیگر حضور یافته بودند, از این هم فراتر میروند.
برای تمسخر فرهنگ بلوچ یکی از بازیگران تهرانی بنام " منوچهر نوذری " لباس بلوچی می پوشد و در صحنه با زبان مثلا بلوچی شروع به دلقک بازی می کند.
نوذری با شلوار بلوچی با حالت تمسخر آمیزی روی صحنه به این ور و آن ور می رود و نهایتا به طرز بسیار زننده ایی شلوار بلوچی را در صحنه از پا در آورده و آنرا بدور پرت میکند
زبان بلوچی هم از برخودهای این افراد مغرض و نژادپرست بی بهره نمیماند. آنان برای تمسخر, فردی را که گویا اهل کرمانشاه بود برروی صحنه دعوت میکنند که برای حاضرین به "زبان بلوچی" شاعری کند. او پشت میکروفون حاضر میشود و شعری فارسی را با حالت خنده با لهجه افغانی می خواند و می گوید که بلوچی خوانده است .
این است حق قانونی و شهروندی بلوچها در ایران! که به وجود و به فرهنگشان و مذهبشان اینچنین توهین میشود